måndag 1 februari 2010

Förmågan att sätta tekniken i relation till olika sammanghang är viktig i den tekniska bildningen.

Har nu fördjupat mig en stund i boken På spaning efter teknisk blidning och kapitlet Hjärnkontoret. Intressant läsning som jag enkelt kan omsätta till förskoleverksamhet och vårt arbete tillsammans med barnen. Det tar upp det vi och barnen dagligen gör på vår förskola. Jag konstaterar att vi befinner oss inom teknikens värld under hela dagen på förskolan.

I vår lärarekompetens bör vi lyssna och fånga det som barnen är intresserade av och därefter ge barnen utmaningar som tex. bygga en valvbro av tändsticksaskar om det är intresset.( ex från boken) Sen är det viktigt att vi låter barn/elever lösa utmaningen tillsammans på deras eget sätt. Viktigt att vi sen ger barnen tid att få berätta hur de gjorde och varför. Vi måste visa barnen att deras teorier är viktiga. Citat s. 155 Det finns inte ett rätt svar på tekniska problem utan olika tekniska lösningar där man kan göra bättre och sämre beträffande material, sammanfogningar, stabilitet med mera.

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg om Hjärnkontoret och vem minns inte HAJK och Sant&sånt m Staffan o Bengt. Så visst har vi fått teknik, experiment mm gnm tv vi med!! Barnen lär sig inte allt men det sår ett frö och skapar tankar, frågor och aha upplevelser!
    (Min kommentar blev lite tokig när jag läst den flera ggr därför tog jag bort den.)

    SvaraRadera
  3. Fem myror är fler än fyra elefanter, den glömmer vi aldrig, sångerna vi sjöng, ett två tre och slutade med tjugo, tjugooooooooooo

    SvaraRadera
  4. Att få undersöka och problematisera och att sedan se hur barnen löser det är ju jätteintresant för mig själv som person/ pedagog. Och så roligt sen!! Ja det stämmer vad är det som inte är teknik om man funderar.. Å visst kommer jag ihåg alla dessa tekniska barnprogam från TV:n

    SvaraRadera
  5. Det märks verkligen att ni jobbar reggioinspirerat när du berättar om er verksamhet. Jag skulle önska att det gick att få med sig mina kollegor på detta fantastiska arbetssätt, för det funkar inte som ensam utövare, då det bygger på att alla har samma förhållningssätt och tillsammans ägnar sig åt pedagogiskdokumentation. Känner stor frustation när jag tänker på detta.

    SvaraRadera
  6. Det är bra det du skriver att ge barnen tid att berätta, ofta så är det så bråttom till nästa aktivitet.

    SvaraRadera
  7. Hej! Visst är det mycket teknik på dagarna jag tänker på alla kojbyggen, byggkonstruktionerna med lego/duplo och alla lösningar de gör med papper och tejp och man man undrar HUR ska de få ihop detta men efter en stund så är en strålande skapelse klar det är bara för oss pedagoger att uppmärksamma,erbjuda material stötta och njuta. Ett kreativt barn inspirerar ju ofta flera... ringar på vattnet Hälsn. Lotta

    SvaraRadera