måndag 8 februari 2010

Kamera- dator- overhead blev en häftig upplevelse.

Ni skriver om så mycket roligt och viktigt som händer ute med era barngrupper. Jag kan inte låta bli utan att snabbt beskriva min fm. tillsammans med fem barn idag.

Vi arbetar tillsammans med ett projekt som vi döpt till bäcken. Barnen har tagit egna bilder på ställen i bäcken de tycker om på något sätt. Vi har nu arbetat med bilderna på olika sätt och de håller på att skapa en egen bäck av hönsnät och div. material.
Idag tog vi datorn i besittning och skulle försöka få ut kort på bäcken på overheadpapper. Vi lyckades. Vi mörklade rummet och lade pappret på overheaden och jag och barnen sa bara WOOOW!!!!!! WOOOOOW!!!!!!!!!
Denna härliga upplevelse av att bäcken nu fanns inne hos oss, ända uppifrån taket ner till golvet, bara på golvet, uppe i taket, vi kunde bada i den, gå på vattnet mm.

Att inte i förväg veta vad som ska hända gör att dessa stunder är guldkornen i vårt arbete.

Visst får man säga att kursen bidrar till inpiration att pröva och pröva alla våra tekniska hjälpmedel. Vilka resurser det finns i dem som vi måste låta barnen få ta del av.

4 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig upplevelse Marie. När jag gick min Reggioutbilning,hade vi förmånen att gå den tillsammans alla tre på samma avdelning. Vi hade då ett tema om vårt akvarium med vattengrodor. Vi fotograferade då akvariet och fick ut det på overhead papper. Vi var i ett rum som vi först tömt på möbler, sen fick barnen leka och dramatisera att de själva var vattengrodor. Det var en häftig upplevelse, så jag förstår dig och blir lite avundsjuk igen. Visst är det så att den här kursen satt fart på detta uttryckssätt. Hos mig blir det ringar på vattnet. Barnen kommer till mig och vill fotografera mer snöbilder, de vill också använda datorn att rita på, göra pratbubblor till bilder är de särskilt inne på nu. Hela förskolan jobbar nu också för först gången med gemensamt tema,SNÖ. I morgon föreslog jag att vi skulle starta pedagogiska diskussioner på vårt APT kring detta. Tankar finns att gemensamt arbeta med temat ute över avdelnings gränserna. Känns som det äntligen sker en liten utveckling i rätt riktning som jag ser det. Marie T

    SvaraRadera
  2. Vad roligt ni gjorde det och vad lärorikt, ni behöver visa det här för föräldrarna så de ser vad ni gör.

    Vi borde ta våra barn och besöka varandra men...... det går ju inte, det kostar pengar att ta buss.

    SvaraRadera
  3. Ja man blir inspirerad av varandra och visst är det roligt. Ni har varit vid bäcken och själv har jag varit ut på förmiddagen och tittat på hur träden ser ut på vintern, med barn och kollegor. Tillsammans, av en tillfällighet hittade vi en snögrotta. Den var naturligt inklämd emellan fyra träd intill parkeringsplatsen i vår närhet. Plogen hade lagt snön där och i helgen hade troligtvis större barn lekt just där. När vi kom in i värmen igen fick alla barnen rita sina egna träd och vi passade på att sätta upp bilder från vår utflykten, det blev en fin dokumentation, tillsammans med teckningarna.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig beskrivning utav en händelse i din verksamhet. Detta med att blogga är som det står i kap. 27 om blogg, från Hirtz&Harper; "Dessa verktyg är inte bara stark i sig själva men kan ha en ännu större potential när de används tillsammans."
    När vi använder bloggen med att dela med oss av varandras erfarenheter och kunskaper så lär vi oss mkt mer än om vi hade suttit i var sitt hem med näsan ner i en bok. Den digitala världen är häftig. Tack för att du delade med dig av det goda.
    Kram Charlotte

    SvaraRadera