måndag 25 januari 2010

Reflektion om PDK

Då var det dax att ta sig an uppgift A i steg 1. Som jag tyder den ska jag göra en reflektion över innebörden av begreppet PDK och diskutera den i en blogg. Jag har läst UNESCO-ICT formuleringar om PDK och plockar nu ut vissa bitar som det känns intressant att reflektera kring, både med mig själv och med andra.


När jag läser dokumenten får jag göra en tankevända till min verksamhet som är på förskolan. För mig är det viktigt att kunna reflektera till min egen vardag och verksamhet.



  • UNESCO tar upp att det är viktigt att läraren ansvarar för att miljön erbjuder IKT för eleverna så de har möjlighet till användning av olika tekniska hjälpmedel för att lära sig kommunicera och att de också kan se att detär ett stöd i deras lärande. Om vi på våra förskolor låter teknisk utrustning finnas tillgänglig för barnen så kan det väcka lust, nyfikenhet och gemensamma upptäckter till att pröva och hantera och därigenom tillskaffar de sig ny kunskap. Jag tror på att barnen själva först måste få se och uppleva tex. scannern, kameran på sitt sätt, därefter kan vi tillsammans utforska den och se vilka möjligheter den har


  • UNESCO tar också upp att i lärande organisationer är alla inblandade i inlärningsprocessen. Det är viktigt att vi i vår yrkesproffession tar in så mycket kunskap vi kan om tekniska hjälpmedel och framförallt VARFÖR dem kan vara ett pedagogiskt hjälpmedel för oss och våra barn. Vi pedagoger behöver kunskap om hur vi kan använda teknisk utrustning för att stärka inlärningsprocesser och att vi lär oss att se processerna. Vi får inte glömma att det är viktigt att vi får våra barn att se "få fatt" i sin egen lärprocess.


Några få reflektioner från mig idag men processen i mitt huvud har precis startat. Jag är övertygad om att det kommer fler funderingar och reflektioner framöver.

















2 kommentarer:

  1. En bra tanke att låta utrustningen bli en del av förskolans miljö och väcka nyfikenhet och inspiratoíon för barnen.
    Att låta barnen få uppleva och utforska tillsammans med oss pedagoger.
    Jag håller helt med dig att vi behöver klart kunskapen om tekniska hjälpmedel om dess användbarhet och låta det bli ett komplement till dagens pedagogik.

    SvaraRadera
  2. Du skriver så klokt Marie, konstigt ändå att man inte har mer medel för att kunna köpa in sitt material. Hur många gamla datorer finns det inte på ställena? Det kostar att hänga med i utvecklingen med både utbildning och tekniken i sig. Ibland undrar jag vad en läroplan eller annat styrdokument har för kraft egentligen när pengarna ändå inte finns.Idag har vi flyttat vår barndator för att kunna koppla in den i nätverket, barnen har ju endast haft tillgång till word och paint, men det har hänt att de har hittat spelmenyn och spelar flipperspel, bara kul tycker jag när de upptäcker på egen hand.

    SvaraRadera